Dagen for
stempling av passene våre! Vi ankom Isla Porvenir, ankret opp og kapteinen dro
inn med passene våre for å få stempel i dem. Kaptinnen og matrosen var
ankervakt, og tok imot alle de uthulte trestammene med folk oppi. Hver «trestamme»
inneholdt 2-3 personer, hver med sin lille bøtte/dunk med håndarbeid oppi. Det
var det ene nydelige patchwork-et etter det andre. I tillegg hadde de armbånd
laget av indianerperler. For å si det slik, var vi nok mer avvisende enn
mottakelige.
Endelig returnerte kapteinen, og da bestemte
vi oss for å spise middag/lunsj på den lokale flyplassrestauranten. Der traff
vi flere av ARC-deltakerne. Vi ble sittende sammen med Stefano, italieneren
blant arrangørene av ARC. Der fikk vi vite at i morgen skulle en av deltakerne
fly fra Porvenir på grunn av sykdom blant sine nærmeste pårørende. Kapteinen
tenkte raskt, og var straks på Stefano for å få ham til å ordne det slik at
påtroppende mannskap på Aurora Polaris måtte få være med det flyet fra Panama,
slik at det ikke fløy tomt den ene veien. Det ble litt fram og tilbake! De
måtte ringe litt hit og dit og overtale og forklare, og til slutt ordnet det
seg. Terje sendte straks melding til de som var på vei over Atlanteren, at nå
hadde han ordnet med transport til San Blas.
Natten etter sov vi i nærheten av Porvenir,
ved siden av to palmeøyer som hadde to skipsvrak i nærheten. Det ene skipet
stod det «San Blas ferries.com» på, og vi lurte på hvilken tragedie som hadde
ført den dit. Det står ennå ubesvart.
Morgenen etter tok vi en tur med lettbåten
bort til vraket. Bengt hadde en fot uti for å lodde dybden, slik at ikke vi
også skulle strande på revet. Terje vippet opp motoren, slik at den bare vispet
litt nedi vannet, og slik klarte vi å komme oss over. Vi så at der var en annen
uheldig seiler som hadde lidd samme skjebne som ferja.
Vi bestemte oss for å gå i land på den ene
av øyene. Der var ei ørlita bygd, som åpenbart livnærte seg av turisme. De
hadde et par utleiehytter og noen turister. Til dem solgte de håndarbeid, samt
det de trengte for å feriere der. Der var hauger av kokosnøtter, og vi gikk ut
fra at de ble brukt i kostholdet. Utleiehyttene hadde solpanel, og var bygd av
tynne bambusrør, tett i tett, og palmeblader til tak.
Ved middagstid begav vi oss mot flyplassen
igjen. Vel framme, kjøpte vi 5 hummere av de lokale fiskerne. De ble kokt med
en gang! Deretter dro kapteinen og matrosen av gårde for å kjøpe frukt og
grønnsaker. Kaptinnen ble ankervakt, og skulle følge med når flyet skulle
lande. Ved 14.30 tida kom det! Et bitte lite fly, med flyver, fokkeslask og
fenderslusk oppi! Omsider kom lettbåten med kapteinen og matrosen. De ble
forskrekket da de hørte at flyet hadde landet for lenge siden! Da var det bare
å sette av gårde inn mot flyplassbrygga! Der kom de smilende, med masse
bagasje, og lettbåten måtte gå ganske forsiktig tilbake til Aurora Polaris med
lasten sin.
Vi valgte å spise på flyplassrestauranten
igjen, og etterpå dro vi til ei lita øy for å kjøpe sim-kort med mobildata på.
Der ble vi godt mottatt av guiden på øya. Han dro oss i land, og fulgte oss
gjennom gatene til kolonialen, som også solgte sim-kort. Her kunne jeg fortalt
mye! Vi får heller legge på litt bilder.
Det var igjen en time til det ble mørkt, og
vi kunne ikke gå så langt, fordi i San Blas stemmer ikke alltid kartet med
terrenget, så derfor ble det nærmeste atoll. Heldigvis fikk vi deilig vind, så
det var ikke nødvendig med aircontitioning.
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar