Egentlig ikke så mye å fortelle for meg, så jeg får overlate til kapteinen å
fylle inn med data og konstanter og realfaggreier som dere gutta liker så
godt å lese! Da blir dere så opplyste at dere ikke lenger behøver lommelykt!
Gjennom Panama kanalen kom der med fire nye båter, en av dem skulle bare
være med til Las Perlas øyene som ligger ca. ett døgn seiling sør av Panama
City. De andre tre båtene er nå med oss videre. Der var en båt, Atla, eid av
et Svensk par som ble liggende igjen i Shelter Bay Marina, innløpet til
Panama kanalen, grunnet nødvendig reparasjon av mast. Under seilasen mellom
Colombia og San Blas øyene i Panama oppdaget de en sprekke rundt masten som
strekte seg ca 75% av omkretsen. Sprekken var helt nede ved dekksnivå og det
var bare helt utrolig at masten stod da vinden i område var ca 30 knopp og
bølger mellom 3-4 meter. Når de oppdaget dette gikk de direkte til Shelter
Bay for å ta ned masten og komme til enighet med forsikringsselskapet hva
som skulle gjøres. Etter et par uker ble det bestemt at masten kunne og
dermed skulle repareres. Arbeidet ble ferdigstilt for ca to uker siden og de
seilte da videre direkte til Galapagos øyene. De er nå på vei fra Galapagos
til Marquesas. Båten deres er over 60 fot lang og seiler mye raskere enn de
minste(fleste) båtene i gruppen. Vi tror derfor ikke at de blir de siste til
Marquesas og at de blir med gruppen videre fra der.
Cesarina, en 46 år gammel «dame» av en båt som ble bygget av Swan i sin tid,
ble også liggende igjen i Shelter Bay. Grunnen for at de ikke seilte videre
var en oppstått familie situasjon og det ble bestemte at de avsluttet
jordomseilingen i denne omgang.
Korteste avstand mellom Galapagos og Marquesas er rett under 3000nm. I dag,
10 Mars har vi seilt mer enn 1340nm fra Galapagos. Vi tror vi kommer til å
ha mer stabil vind og strøm og seiler direkte mot målet for resten av
leggen. Galapagos øyene som vi forlot ligger på ekvator, mens Marquesas
øyene ligger på ca 8° sør. For å finne vind gikk alle båtene sørover, noen
så langt som ca 13° sør, mens mange dreide vestover når de passerte 10-11°
sør. De som gikk lengst sør meldte om veldig ustabile vindforhold med
variasjoner mellom 2kn til 32kn i går og i dag. Vindretningen ble også for
mye sørlig slik at de ikke fikk brukt sine fargede seil (Code0, Gennaker,
Asymetrisk Spinnaker, Spinnaker og Paraseil). Flere av disse båtene går nå
nordvestover for å få mer stabile vindforhold i rett retning slik at de kan
bruke sine fargede seil. Vi dreide vest på ca 8° og har hatt svært stabile
vind forhold fra øst-sørøst med vindstyrke mellom 12-20kn de siste to døgn.
Etter at vi dreide vestover har vi stort sett seilt med to sprede bommer, en
på hver side. Disse to forseila gir oss ca 130m2 seilareal.
Vi har brukt mindre enn 25% av vår diesel så langt og regner kun med å bruke
diesel på generatoren for produksjon av vann, koking og ladning av
batteriene. Mange av båtene har eksterne lademuligheter med eksempelvis
vindmølle, solpanel og vannpropell. Vi lader batteriene enten med
generatoren eller med hovedmotoren, og har ikke andre former for strømkilde
om bord. Nå når vi seiler disse lange strekkene ser vi at en vannpropell
kunne vært bra. Denne ville gitt oss den nødvendige effekten vi trenger for
instrumenter, autopilot, radar etc slik at generatoren bare ble brukt under
selve kokingen og vannproduksjonen.
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar