mandag 6. mars 2017

5. Mars 2017 - World ARC 2017-2018

Terje var «busy» på flere områder på sin nattevakt, og min oppgave ble å steke bollene han har laget. Jeg hadde en rolig nattevakt. Vi har gått med motor hele tiden, selv om vinden har vært oppe i 10 knop. Da Terje hadde vakt, hadde vi ei regnbyge med 22 knops vind. Disse bygene går fort over, så kapteinen ser ikke noen vits i å seile. Han har bestemt seg for at vi ikke seiler før vi er nede i tradevinden, fordi vi åpenbart har nok av drivstoff. Da nytter det ikke å si noe annet, for han er jo kapteinen!

Søndag er ofte tiden for satelittelefonen, og foreldrene våre. Det er da vi legger merke til hvor opptatt nordmenn er av været, for spørsmålet kommer hver eneste gang. Vi må le litt etterpå, for slik vi lever nå – i nærheten av ekvator, er været stort sett det samme hele tiden. Ingen av oss er bekymret for brunfargen. Det viktigste er skyggen, og hvor vi kan finne den. Regndråpene er stort sett velkomne, for da får vi litt avkjøling.

Denne søndagen er spesiell! Ikke på grunn av været, men på grunn av at for 30 år siden ble vår yngste datter født, og vi kan ikke feire dagen sammen med henne. Da måtte far bake kanelboller, og så ringte vi henne og gratulerte, og etterpå spiste vi boller og drakk kaffe. Vi fikk vite at nå skulle den lille familien sannsynligvis flytte til Texas, fordi svigersønnen vår er tilbudt en jobb der. Det blir jo spesielt for oss, for når jeg tenker 30 år tilbake i tid, januar-februar gikk jeg på et stort handlesenter i Texas. Da leide jeg en fireåring og en treåring i hver hånd, og bar yngstebarnet i magen. Hun ble født bare en måned etter at vi kom tilbake til Norge.

Ellers har vi hatt en særdeles varm dag. Vind bakfra, men ikke nok til at den drev oss framover, og det føltes vindstille. Vi pøsdrikker avsaltet sjøvann. Watermakeren vår lager 120 liter vann i timen, så vi har nok til alt vi trenger.

Vi hørte på SSB-sendingen i kveld, at noen i ARC-flåten hadde hatt regn hele dagen, og andre hadde hatt regnbyger. Typisk for «vårt» vær, er steikende sol hele dagen, og enkelte regnbyger utover natta. Nå håper vi bare at vi snart treffer på tradevinden, slik at vi kan få av den motoren. Den lager jo varme den også, så det blir mye kjøligere når vi får seile.

5 kommentarer:

  1. Hallo, hallo og takk for sist

    Da er vi trygt hjemme i Norge etter en 24 timers reise via ulike land. Vi er komt inn i den normale norske rytmen igjen og har spist en god del grovt brød.....det tror jeg vi savnet alle når bakerovnen ombord måtte ta seg en liten pause. Nå lurer jeg og Aud Elin på hvordan dere greier dere uten mannskap på en så lang seilas. Hvordan har dere funnet ut den beste løsningen for dere å fordele nattevaktene på ???
    Ser ennå for meg den fantastiske stjerne himmelen med syd korset, Karlsvogna opp/ned, og i tillegg Venus og Mars. De mange fine både sol oppganger og sol nedganger.
    Vår felles bekjent William var bekymret for kannibalisme på de øyene som dere nå har sett kursen mot. Ryktene sier at det pga vind -stiille over Stillehavet er lenge siden de har hatt besøk på disse øyene, og de har fått med seg at det er en gruppe på 30 seilskip som er på vei dit. Jeg vil sterkt anbefale dere å holde sammen når dere slipper ut ankeret og får fast grunn under bena.
    Hva er årsaken til at noen alt har gått tom for diesel ??? merkelig ....
    Da krysser vi fingrene for god seile vind.
    Hilsen Finn & Aud Elin

    SvarSlett
  2. Ja så mannskapet er kommet hjem. Hørte det var fest ombord nå (via Dab). Nå kunne de ordne opp i tauverket som hadde fått verk. Må snakkes en dag og få info. Jeg er også bekymret for kannibalistene. Terje greier nok å snakke seg bort fra "farlige) situasjoner :)

    SvarSlett
  3. Etter at vi fikk delene til generatoren og fikk denne i gang igjen i Galapagos har det blitt baking av grovt brød, kneip rundstykker, kaker og kanelsnurrer. I tillegg har vi kunnet lage middag med både stekeovn og flere gryter samtidig, herlig! Når det gjelder vakter for disse lengre etappene deler vi mørkeperioden på ca 12 timer i to like deler, en vakt fra 20:00 til 02:00 og en vakt fra 02:00 til 08:00. Det går fint for begge to. Med disse forholdsvis lange vaktene får vi begge noen lange soveperioder og kan ta oss en kvil på dagen om vi føler behov for det. Stjernehimmelen har kanskje vært enda finere når der ikke var måne. Nå er månen ca halv igjen og går mot full.
    Når det gjelder de sultne beboerne på øyen vi skal ankomme lar vi noen andre båter komme først for ikke å risikere noe med oss!
    Det var når vi startet fra Galapagos et stillebelte i prinsippet uten seilingsvind på over 500 nm (8-900km). De fleste ønsket å komme seg til vinden fortest mulig og alternativet da var å bruke motor. De fleste gikk med motor med normal marsjfart og håpet på at der skulle bli noe vind tidligere enn værmeldingene tilsa. Det motsatte skjedde, vinden var lengre borte og de som hadde gått rett sør kom først til vinden. De som bare har 2-300 liter tanker og kanskje 3-4 kanner på dekk kan forholdsvis fort bruke mer diesel enn ønskelig til fremdrift. Det er viktig at en har litt reserve for å kunne produsere vann og fremdrift ved ankomst i andre enden. Flere av de mindre båtene brukte opp det som var avsatt for fremdrift denne første uken og er nå avhengige av vind for resterende distanse på over 2000nm. Vi er nok en av de båtene som har diesel for lengst range. Vi har gått med motor / motorseilt helt frem til i dag og har brukt 25% av dieselen som er dedikert for fremdrift. I tillegg har vi en egen tank avsatt for generatoren. Når vi bruker motor på så lange strekk går vi på 1200 omdreininger i stedet for 1800 omdreininger som er normal cruising hastighet. Med 1200 omdreininger holder båten en hastighet i vannet på ca 6 knopp, mens den holder 7,5 knopp på 1800 omdreininger. (Maks hastighet er ca 9 knopp)
    Grovt regnet kan vi gå nesten 2500-3000nm med 5-6 knops hastighet på den dieselmengden vi har med oss. Øker vi hastigheten til 7,5 kts halveres nesten rangen.
    Ut i fra radionettet vi har hver dag virker det som de fleste nå har fått vind i mindre eller større grad.

    SvarSlett
  4. Dette var "konge" tenk kapteinen er inne på bloggen. Takk for "skikkelig mannfolk info" Betryggende ig strategisk av kapteinen å sende inn noen andre båter først. Ser ut som det kan være katamaranene og slike farkoster har vell kanibalene erfaring med. Tenker på gamle filmer der de kom med kanoene sine :) Flott å følge dere. Like spennende for oss hjemme og.

    SvarSlett
  5. Kom på noe til. Ser at Atla er kommet til Galapagos og Cesarina ligger igjen i Panama. Har de muligheter til å følge dere, eller har dere noe info om de?

    SvarSlett