Som dere sikkert har forstått, er det ikke noe latmannsliv å seile rundt
jorden. Det er rally både til lands og til vanns.
Torsdags morgen stilte vi på stranden kl.8 for å bli fraktet over til
fastlandet Lombok. Først var det besøk på det lokale markedet. Der fikk vi
fotografere både varer og folk. De syntes det var morsomt å bli tatt bilde
av, og de fikk se dem etterpå.
Så gikk turen mot Mataram. Der skulle vi besøke pottemakere, men først
skulle vi kjøre med de lokale Ferrariene der. Det var ei lang rekke med
hestedrosjer oppstilt ved siden av veien. Vi skulle være to og to i drosjen,
og dermed ble det jo naturlig at Aurora Polaris' kaptein og kaptinne kjørte
sammen. Sjåføren var en bitte liten, ung mann, med en enda mindre sønn på
fanget. Han var redd disse svære vikingene som entret den spinkle
hestekjerra, og gråt så sårt at det gjorde vondt langt inne i sjela til
besteforeldre som hadde barnebarna sine langt vekke. Vi kunne jo ikke trøste
den lille som var så redd for oss. Heldigvis klarte faren å roe ham. Den
stakkars lille ponnien som dro oss, ble nesten løftet opp av skjekene på
kjerra under tyngden av lasten, men jeg skal si det var en spreking! Han la
på sprang med oss, og vi må ha vært litt av et syn!
De stoppet inne i landsbyen ved pottemakerverkstedet, og vi fikk være med i
hele prosessen og fram mot ferdige produkter. Jeg så i grunnen ikke syn på
mer knuselig ballast i båten, så det ble fotografier. Hadde jeg hatt
mulighet til å få det fraktet trygt hjem, var det mye jeg kunne tenkt meg å
ha, for de laget mye fint!
Etter lunsj og enda et tempelbesøk, dro de som hadde bestilt fjelltur videre
mot nord og øst på Lombok. Mørket faller raskt på etter kl. 18, og vi
registrerte bare at det gikk opp og ned, og til slutt veldig bratt – mest
opp. Vi ble tatt godt imot på lodgen vi skulle bo på, og middagen var svært
slanke, grillede kyllinger med ris. Jeg forsøkte meg på å bestille en
grønnsakrett, men fikk til svar at den var utsolgt. Den hele, grillede
kyllingen, måtte vi rett og slett lete etter kjøttet på!
Hotellrommet var rent, og hadde det nødvendigste. Det var kaldt, og vi måtte
pakke oss inn i de varme teppene vi fikk.
Frokosten ble servert oppe i annen etasje, med masse god utsikt i alle
retninger. I kunne velge mellom nudler og kylling ris og kylling og
pannekaker med honning. Etterpå brukte vi tida til å gå rundt i landsbyen
for å se oss om. Der var store ødeleggelser etter alle jordskjelvene, og
mange bodde i telt av frykt for flere skjelv. Der var flere, store
militærleire og hjelpeorganisasjoner for de som var mest rammet av
katastrofen.
På tilbaketuren fikk vi informasjon om at vi kom til å få se områder som var
enda mer rammet av jordskjelvene. Der fikk vi ikke stoppe, men måtte
fotografere gjennom bussvinduene. Vi stoppet imidlertid ved en flott foss,
og der så vi også mange aper. Så var vi innom en tradisjonell landsby. Der
hadde de virkelig gjort seg flid med rengjøring og orden. Husene hadde
stråtak, og utenfor stod tobakksplanter. Her var det bare ett hus som hadde
ramlet sammen, og det var et murhus.
Etter en lang og begivenhetsrik tur, var det «pricegiving dinner» på Gili
Gede. Der vant Aurora Polaris første pris i klasse A for første båt som kom
inn til Lombok. Premien var ei fin, flettet veske – antakelig laget i
Lombok.
Dagen etter dro kaptinnen sammen med tre andre damer til det lokale markedet
i Lombok for å handle egg, frukt og grønnsaker. Kaptinnen på AP hadde først
forsikret seg om at hun kunne få prutehjelp av en annen kaptinne. Da var det
trygt å dra. Vi hadde først taxibåt over til fastlandet. Deretter en privat
taxisjåfør som også fulgte oss rundt på markedet og så til at vi ikke ble
lurt. Han hjalp også til med bæring av varer. Senere på dagen skulle vi ha
skipper's briefing og utsjekk. Nå skulle det seiles igjen!
Vi fikk en times utsettelse for avgang, dermed ble det kl.10.30 på
formiddagen, søndag. Det ble en pangstart på en heftig seilas mot Christmas
Island. Seilbåtene lå i 45 graders vinkel – noen fikk til og med ganske mye
vann inn. Vi forlot startlinja som fjerde siste båt, men seilte raskt forbi
svært mange av de andre. «Alle» så ut til å gå nokså vestover, mens vi
valgte å gå rett sør. Det skulle vise seg å være et bra valg! Vi fikk nemlig
en kraftig medstrøm, noe som førte til en toppfart på 15 knop SOG. Men du
verden for en humping og skumping!
I tillegg var vi ikke friske! Jeg hadde startet med magevondt om morgenen,
mens kapeinen ikke begynte før vi var godt i gang med seilasen. Den
stilleste dagen, dag to, brukte vi hele to timer for å få opp den rødfargede
gennakeren vi kjøpte i Australia. Da var kapteinen så kvalm at han hang over
rekka og spydde. Han var så uheldig å få det «begge veier». Dermed hadde
Aurora Polaris et mannskap på en og en halv person – i det været….. Vi suste
forbi den ene etter den andre, og inntil siste døgn lå vi først. Men den
siste natta, mens kapteinen sov, og kaptinnen hadde vakt, kom Mad Monkey og
for forbi oss. Vi hadde redusert seilføring for å få en noe behageligere
natt. Det skulle vise seg å få følger for konkurransen. De kom til Christmas
Island to-tre timer før oss, og i tillegg halte Influencer innpå mot
mållinja. Etter våre beregninger var de 20 sekund bak oss. Det var veldig
jevnt, men både de og Mad Monkey hadde flere motortimer, noe vi ikke hadde i
det hele tatt.
We additionally offer many on line casino poker video games, which provide the likelihood to test your skills again the vendor, whereas you will also discover video games corresponding to Sic Bo, Dragon Tiger, and Craps. Better but, all of the video games at Spin Rio are mobile suitable. This implies that whether you wish to play slots, card and table video games, stay vendor video games, scratch playing cards, or anything else, you can see all your favourites on 점보카지노 your cell phone.
SvarSlett