23.-26. november 2018
Tidlig fredags morgen forlot vi Durban. Denne gangen tok
noen av oss litt sjøsyke-medisin, for vi visste at vi kanskje kunne komme ut i
røffe forhold. Til vår gledelige overraskelse har vi hatt bare flotte
værforhold så langt. Det betyr ganske lite vind, god medstrøm og motoren i gang
hele tida.
Idet vi gikk ut fra havna, fikk vi alarm fra autopiloten. Vi
slo den da av, og restartet. Den fortsatte å gå hele neste døgn, men så kom
alarmene tilbake igjen. Vaktene våre er slik at vi deler fortsatt de mørke
timene i to, og vi er to på vakt hele tiden. Dermed kan vi gi hverandre
hviletid når det behøves. Vårt nye crew har timene etter midnatt (fra ett til sju), og når vi har hatt
frokost, går de og legger seg og sover til lunsj. Etter lunsj er det kaptein og
kaptinne som sover, for de skal på vakt kl.19-01.00.
Den andre natta vi seilte, takket autopiloten for seg, og
det skjedde mens det nye crewet var på vakt. De hadde håndstyrt hele natta. Da
måtte kaptinnen lage litt ekstra god frokost til dem. Mens de spiste, måtte det
selvfølgelig håndstyres av noen av de andre om bord. Hvis noen lurer på hvem
det var, så kan de bare fortsette å lure, for her røpes ingenting! – Men med
slikt fantastisk crew, lyktes det dem å overtale kapteinen til å fikse
autopiloten mens vi seilte. Ingen av oss hadde lyst til å måtte håndstyre helt
til Cape Town. Gutta samarbeidet på elektromotoren til autopiloten. De
erstattet den børsten fra en annen elektromotor med en annen fra samme motor.
Det viste seg at disse børstene har kortere levetid enn de børstene som er
originalt i Aurora Polaris. Vi regner med at vi klarer å komme oss helt fram
med denne reparasjonen. Dernest håper vi at leveransen av ny elektromotor er i
rute, slik at vi slipper å være bekymret for om den holder over Atlanteren
igjen.
Helen og Martin ser ut til å trives om bord, og vi blir
ganske bortskjemt. Før gjorde vi jo alt selv, og plutselig får vi både nok
søvn, ferdige måltider og oppvask etterpå. Martin sørger for alle
væroppdateringer, lager alternative ruter og trimmer seilene slik at farten
blir god. I tillegg får vi lære nye skikker, ord og begreper, og utvekslet
erfaringer og oppskrifter.
Når vi kommer til Cape Town, vil «Influencer» sende drone
rundt oss og filme seilasen inn til havna. Det betyr at vi må holde følge for å
bli med på filmingen. I tillegg vet vi at det ligger et område med kraftig vind
som beveger seg litt raskere enn tidligere antatt. Vi kjører derfor motoren
ganske hardt for om mulig å unngå å få den kraftige vinden fra siden. Å få
vinden bakfra er mye mer behagelig, og passer Aurora Polaris ypperlig.
Vi rundet Capp det gode håp i dagslys, og ble vitne til hval
som hoppet og blåste rundt oss. Selene lå i vannskorpa og vinket med luffene,
og vi så hai – mye hai.
Da sola gikk ned, visste vi at dette var siste nattevakt på
en stund, og da kan vi tåle en del. Med den farten vi hadde, regnet vi ut at vi
kunne være i Cape Town i grålysningen. Et mørkt område rundt oss, varslet
nedbør, og kanskje vind. Kapteinen og kaptinnen hadde første vakt, og mens han
satte bolledeig for å ha ferske kanelsnurrer til ankomsten, hadde kaptinnen som
oppgave å følge med på vindstyrken. Og ganske riktig, vinden kom som sluppet ut
av en sekk. Vi tenkte at det sikkert bare var en squall, og at den snart ville
være over, noe den aldeles ikke gjorde. Vindstyrken bare økte, og regnet
plasket ned. Deigen måtte bare vente, for nå ble det viktigere å få ned
seilene. Til slutt var der bare noen små kluter oppe, og vi raste videre med
9-10 knops fart. Bølgene økte i størrelse, vi var dyvåte, og kunne ingenting
gjøre, bortsett fra å holde øye med instrumentene og holde alle luker skalket.
Skjelvende av frost og (litt) frykt, kom jeg meg nedenunder og fikk i alle fall
skiftet til tørt tøy og hentet klesskift til kapteinen. Det ble målt en
vindstyrke på 38,1 knop, og holdt seg stadig på 30-tallet. Det varte og det
rakk, og til slutt ble det vaktskifte.
Mannskapet vårt måtte gjøre det samme som vi hadde gjort –
enten endre seilføring eller kurs. Det ble ikke mye soving denne natta, og mot
morgenen stilnet det heldigvis litt av. Vi hadde nå klart å holde gruppa
samlet, og «Influencer» hadde gitt oss et kartpunkt vi seilte mot, og så skulle
de filme oss med dronen. Filmen ble ganske fin, med dramatisk bakgrunn av mørke
skyer.
Det var godt å seile inn til havna, og vi så at Cape Town er
en fin by.
Legger denne ut nå, så dere får lese. Kanskje vi poster filmen senere når jeg får hjelp av de som klarer å håndtere slike filer.
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar