4. november 2018
Har ikke begynt å lese noen bok ennå, så i mangel av gjøremål blir det
blogg! Vi har nå den andre dagen mot Sør Afrika.
Det er en ensom foreteelse å forsere det indiske hav i en
mann-og-konebåt. Når den ene er våken, sover den andre, unntatt når
det er måltider. Nå har vi hatt vinden på nesen i nesten hele dag.
Noen har vi akterutseilt, mens andre tar innpå. Målet vårt er å holde
7 knop eller over, samme hva det koster. En vi dro forbi tidligere i
dag, setter nå etter oss med minst en knops hastighet mer enn det vi
har, så han tar oss igjen innen en time. Håper bare vi ikke går på
hverandre i løpet av natta, slik vi nesten gjorde med samme båt før
Reunion.
Denne vindretningen og bølgene gjør oss sjøsyke. Kapteinen har
allerede kastet opp i dag, mens kaptinnen bare var litt kvalm fra
morgenen av. Får sørge for at vi har mat i magen, ellers blir det bare
bråk! Håper vinden snur, slik at vi får den og bølgene mer bakfra.
Ellers er det svært vanskelig å forutsi noe som helst i disse
farvannene. Været kan skifte veldig fort, og vi kan få strømmer og
bølger fra flere forskjellige retninger.
Den andre natten vi seilte, gikk vi inn i et forrykende tordenvær. Jeg
startet som vanlig om kvelden, og ble vitne til det lyssshowet! Det
lynte, tordnet og regnet rundt oss på alle kanter, men ingen av båtene
i flåten fikk noe ødelagt.
6. og 7. november 2018
Den tredje natta var roligere, og den påfølgende dagen var fantastisk!
Vi hadde fra 20-30 knops vind bakfra, og etter hvert kom bølgene også
samme vei. Vi revet seilet før min vakt, og dermed gikk vi saktere.
Vinden holdt samme styrke, men utover natta løyet den. Utpå morgenen
måtte vi motorseile igjen, for vi fikk motstrøm. Er kommet klar av
Madagaskar, og har det siste havstrekket mot Richards Bay.
Vindretningen er i øyeblikket fra nordvest, men ventes å endre seg
ganske mye i løpet av dagen. Vi er kommet halvvegs til målet!
I løpet av dagen snudde vinden, og vi fikk den på nesen. I tillegg
hadde vi motstrøm, så motorkraft var helt avgjørende for framdrift.
Med omdreininger på 1700 rpm, klarte vi å holde en fart på 2-3 knop
SOG. Noen ganger så jeg bare 1,1 knop, så det var ikke oppløftende! Vi
hadde brukt opp den ene tanken med drivstoff, og hadde nå den største
tanken i bruk. Da vi begynte på strekningen med motstrøm, hadde vi
allerede tømt ¼ av den. Nå håper vi på vindskifte, slik at vi kan
begynne å seile. Værmeldingen sier vi skal få det utover natten.
08. november 2018
Kapteinen overtok som vanlig kl.1.00, og kaptinnen beklaget
framdriften, og mente at han burde klare å få litt mer fart på skuta.
Han var ikke sen om å endre seilføringen, gå litt ut av sporet vårt,
og så seilte vi som bare det! Kaptinnen måtte ligge på tvers i senga
(nesten opp i bokhylla). Klarte likevel å få noen timers søvn, og
våknet i det det grydde av dag, det vil si mellom fem og seks. Da var
tilværelsen temmelig skrå! Hun satte seg på sengekanten, og plutselig
ble hun kastet over ende i senga. Det fikk tankene over på hvor viktig
det er å være beredt og bevege seg forsiktig. Heldigvis var det
madrassen som tok imot denne gangen. Frokosten ble veldig enkel;
muslibarer og vann, for ingen hadde lyst å åpne kjøleskapdøra og få
innholdet i fanget. Utover formiddagen og dagen, stilnet vinden, og vi
fikk rolig vær og motstrøm igjen. Slik har vi ruslet gjennom denne
dagen, og regnet ut at med denne farten kommer vi til Richards Bay på
mandag!
I kveldingen går vi nå inn i en mørk squall. Forventer kraftig regn,
og en vindøkning fra 5 til 20-25 knop. Har allerede tatt rev i
seilene, så vi er godt forberedt. Vi seiler i nærheten av Blue Pearl,
og har fått en del informasjon fra dem.
…og hvilken underdrivelse det var å gå inn i den squallen! Vinden ulte
fra alle kanter! Tok tak i det vi hadde av seil, og filleristet det.
Kapteinen hadde sin fulle hyre med å kontrollere bommen, samt
ytterligere å redusere seilene, mens kaptinnen løste preventeren og
gav mer gass på motoren. Regnet
pisket ned og la bølgene flate, mens båten krenget under kraften fra
vinden. Vi leste 33-34 knop på det meste, og minnene fra de mange
squallene i Kroatia og Karibien dukket opp igjen. Etter hvert kom vi
oss ut av den, og på den andre siden fikk vi vind! Først rundt 30
knop, men etter hvert stabiliserte den seg på ned mot 20-tallet. Da
var det tid for klesskifte! Alt det våte måtte av, og regntøyet på. Vi
ble enige om a vaktene kunne bli noe redusert i lengde på grunn av
uværet, men nå ser det ut til at de kan gå som før. Vindstyrken er
kraftig redusert, og vi rusler videre i motstrøm – som før, og med
motoren i gang!
9. november 2018
Endelig har vi fått medstrøm! Har seilt hele dagen med god fart, og
nesen mot Richards Bay. Våre beregninger er å være inne mandag morgen,
men det kan godt være vi kommer inn både før eller etter, alt avhengig
av strøm, vær og vind. I morgen skal vi visstnok få det ganske
vindstille, så det gjenstår å se. Dere får følge med på trackingen
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar