søndag 12. mai 2019

Hjemreise, 20.april - 11. mai 2019

Skyelark of London
Lørdag morgen, 20.april 2019 ble vårt farvel med Karibien. Nå visste vi at det kom til å bli i alle fall tre ganske røffe dager på havet. Helen hadde laget 12 middager og puttet i frysen, og jeg ble anbefalt å vente med mine middagsforberedelser til vinden la seg igjen.

Første dag ble som forventet. Vi seilte mot vær og vind, og gikk så nært opp mot den som vi kunne. Skyelark klarer å gå noe spissere opp mot vinden enn vi gjør, dermed dro de litt ifra oss. Vi var nok litt uvel de første dagene. Vi basket oss gjennom bølgene, og kjørte gjennom dem slik at hele båten var dekket av sjøvann. Det begynte å lekke inn gjennom det ene vinduet på styrbord side, og lekkasjen førte til at det ble vått inne i lagerrommet (køysengene). Der hadde Helen og Martin ryddet ut av den nederste køysenga slik at Helen kunne ligge noe mer komfortabelt. Martin foretrekker fortsatt forpiggen, og han har bufret veggene med madrass, slik at han ligger stødigere. De har også testet ut sofaen, og funnet at den er veldig god i dårlig vær.

For meg var andre dag verst – helt til jeg kom på at jeg kunne drikke ingefærvann. Da gav det seg. Mandag, 2.påskedag, startet på skrå som de første dagene, men utover dagen la vinden seg, og vi måtte starte motoren. Det betydde dager med normalt liv igjen – flatt golv! Kapteinen har vært opptatt med å finne lekkasjen, og har renset opp og tettet med Sikaflex. Kaptinnen har laget bakalao, brød og kake. Kaka var for å feire kaptinnens mammas, Gurie Holmgards 85-årsdag. Vi forsøkte å få kontakt med henne på satelittelefon, og vi hørte henne snakke, og forstod at hun ikke kunne høre oss.
Vi hadde flatt golv helt til natt til torsdag. Onsdags kveld var fantastisk, med lysshow (lynglimt) rundt hele horisonten, og vi forstod det var værforandring på gang. I dag skriver vi altså torsdag, 25.april, og vi har god vind fra babord side. Også i dag går vi ca 30 grader opp mot vinden, men havet er roligere, slik at vi ikke har så mye sjøsprøyt. Vi går nordvestover, og holder stadig værkontakt med meteorolog og andre «forståsegpåere». Det er ganske annerledes å seile østover enn det er å seile vest.

26. april,
og fortsatt rolige værforhold. Vi har medstrøm og litt vind fra babord side. Tidvis har vi kunnet seile, og faktisk kunnet holde nesten samme fart som vindhastigheten – takket være medstrømmen. 

Kapteinen har bakt brød, og han og mannskapet har tatt ned en brukket spile i hovedseilet. Martin ble heist opp i masta – under fart, og klarte til slutt å lirke ut den siste biten av spilen. Dermed fikk kapteinen reparert den, og vi kan ha den tilbake igjen når den trengs mest.

Samme dag, på min nattevakt, ble jeg vitne til noe jeg sent kommer til å glemme. Kl. 22.43/44, ble himmelen opplyst av et lysende objekt som kom farende mot oss, over båten og inn i ei sky bak oss, hvor det så døde hen og forsvant. Det hele skjedde så fort at jeg fikk nesten ikke summet meg før det var over. Det så nesten ut som et stjerneskudd – rakett – missil – jeg aner ikke! Helt lydløst kom det, og jeg syntes jeg så et lite ekstra lys ved siden av det, og det hadde en lang hale etter seg. Morgenen etter, fortalte han som hadde hatt nattevakt på Skyelark at han hadde sett nøyaktig det samme som meg, så jeg har vitne på at det ikke var noen fantasi! Jeg måtte riktig zoome inn på kartplotteren for å se hvor vi var, og ganske riktig – vi nærmet oss Bermuda. Da begynte jo spekulasjonene… Når det er sagt, er vi ennå ikke kommet til Bermuda, og nå er det dagen derpå!

27. april
våknet vi til motordur. I dag har det vært så stille at den har vært i gang hele dagen. Det har gitt mulighet til soling på dekk, reparasjon av dekksluker, taufletting og andre fredelige sysler. Vi bestemte oss for å ha biff på grillen, siden det var lørdag og fint vær. Startet tidlig, med tining av kjøttet, koking i Suvi, og deretter på grillen. Da vi skulle spise, syntes vi kjøttet hadde en noe underlig farge. Det var liksom så rødt. Det skulle jo hatt en ordentlig stekeoverflate, noe det egentlig ikke hadde. Vi satte tennene i kjøttet – og hvilken overraskelse! Det var aldeles ramsalt! Vi måtte legge kjøttet tilbake, og koke det i flere vann, og så ble det grønnsaker med soppstuing i stedet, for vi har middag rett før leggetid for Martin og Helen. Slik kan det gå når vi handler mat i fransktalende land og ikke forstår hva som står på emballasjen!

Som dere forstår, kan vi ha forskjellige ting å drive på med. Alt kommer jo an på været, selvfølgelig. I går, for eksempel, la kaptinnen merke til noe som fløt i sjøen. Martin grep tak i rattet og snudde båten, slik at vi kom helt bort til gjenstanden. Vi snurret rundt den flere runder, før det lyktes Helen å fiske den om bord. Det var en liten oppblåst plastelefant, og hadde ingen verdi for oss, men vi tok den med, siden vi nå engang hadde gått borttil. Kapteinen syntes ikke det var vår oppgave å renske Atlanterhavet, så nå må kaptinnen passe seg så vi ikke påtar oss renovasjonsoppgaver vi egentlig ikke har tid til. Vi skal jo hjem! Likevel holdt vi nesten på å fiske med oss en ballong det stod 30 – et eller annet på i dag. Vi opplevde også under quizen vår i går, vi har en daglig quiz med Skyelark kl 18.30, at to store skip hadde kollisjonskurs med oss to seilbåter samtidig. Den ene gikk foran oss, og den andre gikk mellom oss. Kapteinen tok kontakt med Nordic Baltic og takket for at de tok hensyn til oss, og fikk til gjensvar: «God bless you», på litt gebrokkent engelsk. I morgen, søndag 28. april, planlegger vi en svømmetur i Atlanterhavet sammen med Skyelark. Da må kaptinnen ha seg en runde rundt båten for å forsikre seg om at der ikke er noen portugisiske krigsskip i nærheten før hun går uti. Vi har sett flere i det siste, og har ingen planer om å stifte bekjentskap med noen av dem! (Portugisiske krigsskip er svimaneter, en ekstra «sint» sort.)

28. april
opprant. Samme fine, stille vær, og motoren i gang! Det er herlig å seile sammen med Skyelark. Vi seilte sammen med dem på World ARC 2017, men vi reiste hjem fra Australia, og Skyelark fortsatte løpet ut. De har vært både i Europa og Karibien, og skulle altså til Acorene nå for å legge båten på Terceira fram mot august. Deretter skal de til Madeira og Kanari-øyene. Em og Dan er et fantastisk par. Hun er like god å seile som han, og hun har praksisskole for andre som vil ta seilersertifikat. I tillegg har de båten sin som charter-båt. Akkurat nå er det fire mennesker om bord, en fra Irland, et par fra England, og en fra USA – i tillegg til Em og Dan.

Vi avtalte med dem at vi skulle stoppe klokka 15 for å ta et felles bad. I tillegg skulle de levere oss en pakke engelsk te, for det holdt på å bli krise om bord da Helen oppdaget at vi hadde glemt å handle te! Martin fungerer veldig dårlig uten (har vi hørt), derfor ble strakstiltak satt i gang, med unnaluring av teposer slik at han skulle ha nok til vi kom til Acorene. Vi andre måtte nøye oss med sånn te som engelskmenn ikke drikker, og de var det nok av!


Kaptinnen satte i gang jakten på Skyelark, mens kaptein og crew lå på dekk for å tette en lekkasje i en ventil. Discovery har gjort en altfor dårlig jobb i forhold til det, for vi har hatt lekkasje i den lugaren siden AP var ny. Vi kom oss bort til Skyelark og stoppet motoren. Hovedseilene var fortsatt oppe, for der var nesten ikke et vindpust. Først hoppet Richard fra Skyelark uti, med leveransene i en vanntett bag. Deretter fulgte den ene etter den andre. Vi måtte naturligvis passe på at der alltid var en av oss om bord i tilfelle båtene stakk av.
Skyelark

Richard kommer med forsyningene

Plasket fra amerikaneren

så stille, så stille

Godt med sikkerhetsutstyr, kaptein - særlig på havet


Kaptinnen hadde tatt fram sin «stingersuit» fra Australia for sikkerhetsskyld. Hun hadde nemlig iakttatt badeforholdene hele dagen med tanke på dette. Da hun så at de andre ikke brydde seg, lot hun også være med sikkerhetsutstyret, og badet i badedrakt da det ble hennes tur – midt i en armada av portugisiske krigsskip! Kapteinen og Martin fotograferte krigsskipene, både fra båten og mens de svømte rundt dem. Kaptinnen holdt seg på avstand, men kan med stolthet erklære at hun nå har svømt med: skilpadder, delfiner, hai og portugisiske krigsskip – og er fortsatt i live!

Dette portugisiske krigsskipet dro rett forbi sikkerhetslina vår, den gule nederst til venstre i bildet


Leveransene fullført!

The happy owners of PG-tea and proper English bacon

Ingenting å skrike for! 26,5 grader i havet....


Badeseansen ble avsluttet med at Martin svømte over til Skyelark med Helens nydelige, nybakte formkake som takk for teen og pakken med engelsk bacon som de hadde lagt med.
Etter middag hadde vi den sedvanlige quizen, med spørsmål om alt fra presidenter til tunneler og rekorder og jeg vet ikke hva. Vi får oss mye god latter undervegs, for Martin er en ener når det gjelder slik underholdning!

Vi satt stille og bare nøt solnedgangen og alle de flotte fargene, før Helen og Martin brøt opp og gikk for å legge seg. Kaptinnen blogger akkompagnert av snorking fra kapteinen. Han får ta de siste timene før vaktskifte!

29. april 2019
Enda en stille dag til sjøs, men litt mer krusninger på havflaten. Stort sett har vi gått på motor. Dagen vår begynte med å ringe vår eldste datter, Ingrid Torkelsen i anledning hennes bursdag. Det var godt å høre stemmen hennes, men vi fikk en del lydavbrudd i samtalen. Satelittelefonen vår er den vi er minst begeistret for. Den virker «annenhver gang», og vi har mange avbrudd i samtalene. Begriper ikke at de ikke klarer å levere bedre varer i vår IT- verden!

Senere på dagen var vi på hvaljakt! Kaptinnen ved rattet, kapteinen og Helen på utkikk på dekk, og Martin klar bakpå hekken, bevæpnet til tennene med snorkleutstyr og fotoapparat. Det lyktes ham å se hvalen, men bildene under vann ble noe uklare. Da var kapteinen heldigere med sine skudd. Vi ble enige om at vi måtte fortsette kursen vår, og at vi kunne være heldige senere også.

Det varte ikke lenge før Helen grep rattet og for av gårde etter en ny hval. Denne gangen fikk Martin filmet hele scenen fra dekket. Hvalen var svær, og den lå ganske nær båten vår og sendte stråler/fontener av vann og luft opp i lufta. Til slutt løftet den halen over vannflaten og forsvant i dypet, og vi satt igjen, aldeles i ekstase over alt det vi hadde fått se.

Her ligger hvalen og spruter vann og luft

..så forsvant den i dypet.
Middagen i dag var fisk som kapteinen dro opp utenfor Ascension Island. Den ble servert sammen med potet, søtpotet og gresskar, samt en salat av kål og sukkererter. Quizen vår var umiddelbart etterpå, med spørsmål fra Skyelark til nordmennene om de kunne navngi 5 ulike torskefisker på engelsk! Det var jammen ikke lett. Vi klarte å få til noen, og de to siste på norsk ble likevel godkjent!

30. april 2019
Våknet opp til noe mer skyer, og kjøligere luft enn tidligere. Nå har vi allerede skjøvet på to timer over Atlanteren, og enda har vi to timer til å rette på når vi kommer til Acorene. Vi kler på oss mer og mer tøy, men kunne likevel nyte en times tid i sola på dekk i dag også.

Dagen i dag har vært rolig, og Martin har puslet inni dusjen og plukket vekk gammel fugemasse på golvet. Terje fylte så på med ny, hvit masse, så nå ser det bra ut. Hver eneste dag blir det gjort ting på jobbelista, slik at vi kan ha mer tid på land når vi kommer fram.

1. mai
Vi skriver onsdag, og det er fiskedag. Ikke selvfisket fisk, men tørket, lokal fisk fra Antigua, tilberedt som Bacalao – med indiske papadums til, i stedet for flatbrød. Ennå er der alt for mye flytende tare til at vi kan fiske selv. Vi har mistet noen kroker allerede, og vil ikke spandere flere.

Utover ettermiddagen økte vinden på, og vi seilte godt, med vinden i ryggen. Vi leser stadig værmeldinger og laster ned gribfiler. Kjøpte tyske Sebastians værtjenester, og han sender oppdateringer via e-post. De viser et lavtrykk som er på vei mot Azorene, og det har vindstyrker opp mot 40-50 knop. Det vil vi helst ikke ha, derfor leder Sebastian oss utenom – så godt han kan.

2. mai
Været er veldig turbulent, og der er mye å ta hensyn til. Vi skifter seil stadig vekk, og har mistet Skylark av syne. De seiler raskere enn oss på lettere vinder, men Aurora Polaris viser muskler med en gang vinden øker på. Da viser hun hva hun er god for.

På nattevakten vår, valgte vi å seile med motor på. Vinden varierer alt fra 8-32 knop, derfor gjør vi som vi gjør, og ingen spør etter hvor mange motortimer vi har. For oss er det viktigste nå å komme oss lengst mulig fram, selv om vi vet at vi har tid til å seile rundt på havet til stormen har lagt seg.
I dag spiste vi biff stroganoff med ris og kokte grønnsaker til. I morgen, dersom været tillater det, skal jeg ovnsbake utvannet torsk, og servere den med poteter og surret løk til. Vi prøver å bruke de ferdilagde middagene på de dagene som har mest ruskevær.

3. mai
Motorseilte store deler av dagen og natta, og tok igjen Skyelark.

4. mai
Natta var helt «crazy». Vanskelig å sove, for støttedukene var litt forkjært montert og holdt bare kapteinen på plass, mens kaptinnen fløy rundt i senga av alle bevegelsene i båten. Da vi stod opp, hadde Helen og Martin kjempet med 39.9 knop i kastene, og ganske mange ting hadde ommøblert seg. Dagen fortsatte med høy vind, og vi kunne slå av motoren. Værmannen vår anbefalte oss å holde 7 knop i gjennomsnitt for å komme fortest mulig fram til Horta før uværet braket løs for alvor. Denne dagen ble vi forbigått av et lasteskip fullastet med containere. Terje tok kontakt med dem for å høre hvor mange konteinere de hadde om bord. Han forklarte at vi hadde en daglig quiz med Skyelark, og trengte spørsmål til den. De fikk tilbud om å delta i quizen dersom de var innenfor hørevidde, noe de naturligvis ikke var. De gikk forbi med 20 knop, og vi har ligget rundt 8-10 i dag.

Nå begynner det å bli kaldt om bord. Strikkegensere, langbukser og vindtette vester, samt sokker er kommet på. Dynene er tilbake inni dynetrekkene, og ullteppene er kommet fram igjen. Aurora Polaris’ kaptein ser ut som en mullah i halvmørket, med hvit kalott og hvitt skjegg. Kaptinnen måtte riktig finne noe å gjøre på, så hun både kunne komme seg vekk fra speedometeret og uenighetene om farten. Det er vanskelig å avgjøre hva vi skal gjøre, for i mørket er det ikke lett å se uværsskyene, og de kommer ikke alltid opp på radaren, med mindre de inneholder regn. Noen ganger har vi lusne 3,8 – 4,5 – 6,3 i lange tider, og når kapteinen blir gjort oppmerksom på hvor seint vi går, fyker plutselig knopene opp i 7 og over, og han lurer på hvor alle de lave tallene kommer fra. Nå mens jeg har sittet med pc-en, har jeg hatt vanskelig for å holde meg på plass. Bølgene kaster oss rundt omkring selv om vi bare har 20-25 knops vind og et lommetørkle av et seil oppe. Det har blåst så pass lenge nå, at bølgene begynner å bli ganske høye. Bilder eller film av dette klarer ikke å beskrive hvordan det føles. Vi som er om bord i Aurora Polaris er i alle fall tørre, for vi har teltvegger vi ruller ned rundt oss, mens Skyelark virkelig får føle været, vinden og regnet. Akkurat nå, kl 22.13, startet kapteinen motoren igjen. Tror han har fått nok av alle bevegelsene i båten, og ser nødvendigheten av å holde jevn fart!

Etter at lasteskipet hadde passert, ble vi forbigått av et «sjørøverskip». Det lignet i alle fall på det, men det var nok et klassisk bygget, nytt skip som hadde deltatt på racet i Antigua og nå var på vei til Horta, som oss. De vil nok også komme fram før stormen braker løs, og de forsvant nokså raskt ifra oss.

5. mai
Denne dagen måtte vi ta noen avgjørelser! Vi innså at værmeldingene ikke gav oss gode odds, og at vi ville få vind mellom 28 – 38 knop, med både 40 og 50 i kastene. Det som talte til vår fordel, var at vi ville ha medvind. Vi kalkulerte og fant ut at dersom vi gikk med en fart på 7 knop og over i gjennomsnitt, ville vi klare å komme inn til Horta før den hardeste vinden slo til. Seilene ble tatt inn, motoren slått på og satt i revers for å få full uttelling på gori-propellen, slik at den kom i «overdrive». Så sette vi seilene ut igjen, og motorseilte full fart mot målet vårt. Skyelark var ute av rekkevidde. Til slutt kunne vi ikke engang se dem på radaren, ei heller snakke med dem på VHF. Nå var det SSB-radioen som måtte brukes. Vi rådslo med dem, og fant ut at vi ville prøve å komme oss fortest mulig, og direkte mot målet vårt.

Før nattevakten, ble ny værmelding lastet ned. Den viste noe lettere vær, og at vi ville ha bedre forhold enn vi hadde regnet med. Vi slo ikke ned på farten av den grunn, men fortsatte i samme tempo. I skrivende stund viser skjermen at vi har omtrent 97 nm igjen å gå. Det betyr at vi kommer inn i morgen.

6.mai
Fortsatt mye vind, og mellom Pico og Faial var det sterk strøm. Vi ankom i vindstyrker mellom 30-40 knop. Hadde to forsøk på å legge til i marinaen for innsjekk, og lyktes på den tredje. Etterpå måtte vi flytte oss til en betongkai. Det var svært stressende, i alle fall for kaptinnen. I nesten storms styrke, måtte vi komme oss inn en trang åpning, snu båten og la vinden ta oss inn til betongkaien. Det gikk bedre enn vi fryktet. Selv om vi hadde alle fenderne på babord side, fikk vi et dunk «helt inn til beinet». Det betyr at vi må få tak i mørk blå «gelcoat» for å reparere skaden. Det lot seg ikke gjøre her på Asorene, så vi må nok vente til «fastlandet».
Horta

Nærbilde av Horta

7.mai
Første dag leide vi bil, og kaptein og kaptinne, tradisjonen tro, dro på oppdagelsestur rundt øya. Bebyggelsen er ryddig og pen, og de har lov å male husene i hvitt, grønt, rødt og oransje – muligens også blått. De fleste er likevel hvite, og kirkene har i tillegg svarte lister og pynt i en eller annen mørk farge. Kapteinen hadde en pizzaplass i sikte, og det innebar halvvegs tur rundt øya. Vegetasjonen her er slik vi husker fra 2003 på Sao Miguel. Det vokser hvit kala akkurat som vi har liljekonvall hjemme. I tillegg er det en del bregner, noe som indikerer en viss luftfuktighet. Hele øya er grønn og fin, og vegkantene er velstelte og beplantet. Folk dyrker stort sett det de trenger, og får forsyninger av resten fra Portugal.
Take-away pizzabu

Kala

Vakre, ville blomster

8.mai
Regntung dag. Vi valgte å være rundt sentrum, Horta. Om kvelden tok vi med oss Helen og Martin til en restaurant på landsbygda, ikke langt fra der vi kjøpte pizza dagen før. Kapteinen hadde på forhånd gått noen runder med seg selv før vi bestilte bord. Grunnen til det var at det ikke ville bli servert hverken kjøtt eller fisk, men bare vegetarisk mat.

Det viste seg å bli litt av en opplevelse. Alle av oss fikk en god klem av eieren. Deretter serverte han oss to forretter med nypesaft og vann å drikke til. Hovedretten var kun grønnsaker med deilig saus på, og desserten var stekt banan med kastanjepuré. Der var ingen animalske produkter i maten, og han kunne ikke servere kaffe til desserten. Derimot fikk vi velge en urtete til slutt. Tre av oss hadde mintte, og han var ute i hagen sin og plukket bladene. Den fjerde tesorten var en slags blomst. Vi hadde forresten også blomster i maten vår – og ingen ble syke i etterkant!

9.mai
Tok første ferje til Pico, og nådde den med et nødskrik. Ferjene her er ikke som vi er vant til. Terminalen ser ut som en flyterminal, med unntak av gjennomlysingen. Vi skulle vært der minst en halv time før avgang, og billettene måtte kjøpes på land. Ingen fikk sitte i kjøretøyet, bortsett fra sjåføren, da.
Pico med vingård i forgrunnen

Vingård med Faial i bakgrunnen

Selve overfarten tok ca 30 minutter, og vi red på den sterke strømmen mellom øyene. Denne øya er kjent for sin høye vulkan. Den er det høyeste punktet i øygruppen bestående av ni øyer. Jordsmonnet er svært fruktbart, og de har mange vingårder her. Jordene er rutet opp med små labyrinter av vulkanstein, og så har de to-tre planter i hver innhegning.
Pico med uværshatt

Naturlige badebasseng

Vinmuseum
Vilt og vakkert i lavabuene

Gate i gamlebyen
Kaptinnen fikk seg en liten venn

Ellers har de hvalstasjon med museum, massevis av plass og gras til kveget, osteproduksjon og de har pottemakerverksted. Ellers kunne vi ha besøkt lavatunnelene og mye, mye mer. Vi innså at der var ikke nok tid til å se det vi ville se, så vi måtte gjøre et lite utvalg.

Lunsjen tok vi i en ny restaurant, Magma, på nordsiden. Der hadde vi blekksprutgryte og biff med søtpotet, slik at vi fikk lagret opp litt proteiner igjen etter gårsdagen.
Osten vi ville smake og kjøpe – på sørsiden av øya, var ikke mulig å få tak i. Vi fikk tatt noen bilder av ysteriet, og kjøpte selve osten i Madalena hvor ferja gikk fra.

Amerikanske ender - ifølge kapteinen

Her kommer skyene innover dammen


10.mai
Tidlig morgen måtte vi ut av kaien for å gjøre plass til Skyelark. Nå er vi bundet fast til dem, for de skal reise hjem til England for noen måneder. Vi drar kanskje søndag morgen.

Vi holdt oss ved båten resten av dagen, for nå har vi ikke bil lenger. Kaptinnen hadde en liten bytur for å se seg om til fots. Da klarte hun å oppspore noen gode kaker som de er så kjent for i Portugal. De ble godt mottatt!

11.mai
Denne dagen reiser Dan og Em tilbake til England. Det blåser like sterkt som den dagen vi ankom, og værmannen vår i Tyskland anbefaler at vi drar videre i morgen. Det betyr en og en halv uke til havs igjen. Vi er enda ikke sikre på hvor neste landingssted er, alt avhenger av været.

Helen har allerede begynt å lage ferdigretter til oss, og det dufter deilig i hele båten. Kaptinnen jobber på spreng for å klare å poste noen blogger, så vi får se hvordan det går. Vi har ikke akkurat vært bortskjemt med internett her, men vi kan i alle fall bruke våre europeiske telefonkort. Vi som er norske, har i tillegg norske priser på alle tjenester.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar