Grenada. Aurora Polaris er den lille, mørke streken foran den store, hvite motorbåten. |
Avskjed Grenada
Etter en liten rundtur i St. George’s, gjennom Sendalltunnelen
bygd av slaver i 1894. Den gangen hadde de ikke annet enn hender og kanskje
slegger å hjelpe seg med. Vi fikk med oss fortet og byen med alle butikkene
skapt for alle cruisebåtene som kommer hit. Avsluttet med et besøk i en
sjokoladebutikk.
Om kvelden dro vi til et luksushotell og hadde en bedre
middag. Kapteinen hadde en passiar med eieren, og fulgte alle rådene hans
angående meny – noe som viste seg å være vellykket.
Neste morgen dro vi fra havna, ankret opp noen få nm, og
snorklet i en «kunstpark». Statuene viste at de hadde vært utsatt for en del
ødeleggelser, men en ring var i alle fall fortsatt uskadet. Kanskje var der
også noen statuer som skulle ligge der med hensikt. Vi kom i alle fall tidlig
dit, og da vi dro derfra, kom turistbåtene fullastet med mennesker som skulle
snorkle i parken.
En av de få skulpturene som fortsatt var intakt |
Sandy Island
Det var ikke langt til Sandy Island, ei lita «øde» øy med
bare palmer, sand og korallrev. Et lite eldorado for badegjester! På øya i
skyggen av palmene var en liten, enkel bar og restaurant. Vi bestilte grillet
hummer der til lunsj, og måltidet var overraskende godt.
Kapteinen på Sandy Island. Legg merke til den rosa sanden |
Kapteinen med hummermiddag - litt igjen på tallerkenen. |
Tyrrel Bay
Allerede dagen etter dro vi til Tyrrel bay for utsjekk.
Kapteinen og kaptinnen tok seg en tur langs bebyggelsen. Det viste seg å være
ganske enkle forhold, men ett nytt supermarked var kommet til siden Helen og
Martin sist var der. Der fikk vi handlet inn litt mer av både det vi trengte og
det vi ikke trengte….
Morgenen etter, da kaptinnen stod opp og åpnet luka til
cockpiten, fikk hun seg litt av et sjokk! I løpet av natta hadde Aurora
Polaris’ fine, norske flagg blitt forvandlet til et Amerikansk flagg! Sjokket
la seg imidlertid litt da hun plutselig husket hvilken dag det var, og hun
bestemte seg for å tie stille for å se hvor lang tid det tok før de andre om
bord reagerte. Må innrømme at det var vanskelig å vente, for kapteinen trengte
ganske lang tid på å reagere. Da hun hadde ledd fra seg og forklart hva hun
trodde hadde skjedd, ble de enige om at det sikkert måtte være «Airpower», den
amerikanske naboen som tullet med dem – siden det var 1.april!!!
Etter hvert begynte de andre følgesvennene våre også å
reagere. De tok kontakt via VHF-en og spurte oss ut, og vi sa vi trodde noen
tøyset med oss. Vi tok ikke umiddelbart kontakt med mistenkte, og da vi endelig
gjorde det, var de ikke tilstede i båten. Enden på det ble at vi tok ned det
amerikanske flagget og erstattet det med et gammelt, engelsk-lagd norsk flagg –
totalt ute av proporsjoner. Deretter lettet vi anker og dro utover bukta. Idet
vi passerte en av de siste båtene, oppdaget jeg flagget vårt på en annen båt!
Vi så av navnet dens at det umulig kunne være en norsk båt, derfor valgte vi å
gå bort til den for å gjøre dem oppmerksomme på at de hadde vårt flagg! Mannen
ombord forstod ingen ting. Vi hadde jo et flagg som var norsk. Da vi viste ham
det amerikanske flagget, trodde han at vi hadde tatt flagget hans. Vi måtte
forklare at vi hadde våknet opp med det amerikanske flagget, og da sa han at
han hadde våknet opp med det norske. Så ble vi enige om at noen hadde spilt oss
et lite puss, og kastet flaggene tilbake til hverandre.
Petite Martinique
Nå hadde vi 24 timer på oss til å komme oss ut av Grenada,
dermed valgte vi å gå over til Petite Martinique som tilhører Grenada. Vi fikk
med oss noen lyse timer der. Det var bare kaptein og kaptinne som gikk i land.
Det er ikke så mye mer å fortelle om dette stedet, for neste morgen dro vi
videre.
Clifton, Union Island
Her sjekket vi inn i St. Vincent. Clifton var ei koselig
lita havn, med velorganisert dinghydock og ditto butikker. Det virket
forholdsvis ryddig og rent, og politi patruljerte gatene. Som ellers i Karibien
fant vi fargerike og dekorerte bygninger, og vi spiste lunsj i annen etasje i
en restaurant som var eid av ei fransk dame.
Her fikk vi også kjøpt oss internettkort som skulle vare i
5-7 dager.
Rastamannen |
Tobago Cays
Etterpå gikk vi direkte til Tobago Cays, noen små, ubebodde
øyer omkranset av korallrev. Vi fikk tildelt en flott plass ganske nær
korallrevet. Vi avtalte med han som viste oss plassen at vi skulle komme til
restauranten han representerte for å spise lunsj dagen etter. Det var ganske
vindfullt der ute, så han skulle komme og hente oss i båten sin.
Fra båtplassen vi hadde, snorklet vi rundt med skilpadder og
red snappers (en rosa fisk). Det var helt «magisk», for å bruke et populært
uttrykk.
De rosa fiskene fikk vi dessverre ikke tatt bilde av |
Før lunsj dro vi med dinghy ut til korallrevet for å
snorkle. Det er synd å si, men vi er nok litt bortskjemt hva korallrev angår,
for det var ikke så mye fint å se, bortsett fra fisk, da. Vi hadde blitt
fortalt at vi burde gå innenfor et avgrenset område for å snorkle sammen med
skilpadder, hvilket vi deretter gjorde. Det var en ren skuffelse! Bare uklart
vann – og ingen skilpadder. Derimot fant Martin på at vi burde følge med ham
opp på toppen av øya. Det var veldig bra, for da fikk vi en kjempefin utsikt
over korallrevene, pluss at vi fikk fotografere iguanaer/øgler som lusket rundt
i buskene.
Bradley, han som hadde gitt oss bøyen, kom og hentet oss til
lunsj og satte oss av på stranda. Deretter gikk vi over fjellet og fikk en fin
tur før lunsj. Han hadde valgt ut et bord i skyggen av noen trær, og tre av oss
hadde svineribbe, og en hadde rød snapper. Vi ble gode og mette!
Oppe på toppen av ei øy i Tobago Cays |
Terje og Martin i Bradleys båt |
Kaptinnen på vei til restauranten |
Utsikten fra toppen før vi gikk ned til restauranten |
Her venter vi på maten |
Mayreau, Saline Bay
Tilbake i båten løste vi fortøyningene og dro av gårde mot
Mayreau. Vi sjekket først ut Saltwhistle Bay I nord. Der var det altfor trangt,
så vi fortsatte sørover til Saline Bay. Der ble vi med en gang invitert over
til noen av våre gode seilvenner fra ARC. Vi valgte å gå i land for å se
Mayreau. Vi er her bare en gang i livet, så det ble viktigere for oss.
Denne gangen gikk vi over på den andre siden av øya, til en
helt ny bar/restaurant som Martin hadde fått visittkortet til. Veien dit var
kronglete og smal, og vi lurte mange ganger på om vi var på ville veier, og om
vi noen gang kom til å finne restauranten. Omsider fikk vi øye på et skilt som
sa «This is the right way».
Stedet lå nydelig, men værhardt til ut mot østkysten av øya.
Vi kunne se rett over til Tobago Cays der noen av våre venner lå fortøyd. Vi
bestilte suppe og dessert, og måtte vente en times tid på at det skulle bli
ferdig. De måtte hente både det ene og det andre, og vi var de eneste gjestene!
Det er så vindhardt som det ser ut! Vi kan se over til Tobago Cays herfra. |
Canouan, Sandy Lane Yacht Club
Vi visste at her var en marina under utbygging, ellers var
det fint lite å finne på nettet. Kapteinen hadde bestemt seg for å prøve den ut
likevel, så kursen ble satt rett mot søre enden av Canouan. Det var litt av en
åpenbaring vi fikk idet vi gled inn i marinaen. Her lå det to-tre store
motorbåter, en liten seilbåt, og drivstoffstasjon, butikker, restauranter,
toalettanlegg, strand, svømmebasseng og det meste en kan ønske seg. De tok imot
oss nesten som om vi var kongelige. Det var håndhilsing, de kom inn med kaldt
vann til oss, de informerte om anlegget og øya for øvrig. Vi fikk god
internettilgang og det var ikke måte på! Der var plass til 120 båter der inne,
og der var kun 2 seilbåter foruten eierens egne, store båter. Vi fikk med oss
at de snart skulle ut på markedet for å annonsere for herlighetene, så vi var
på en måte prøvekluter.
Kaptinnen foran kaianlegget |
Lunsjen ble inntatt på strandrestauranten. Nedenfor var det
ei nydelig, ren og velholdt strand. Svømmebassenget var rett i nærheten av
stranda og restauranten. Etter lunsj dro vi tilbake for å hente badetøy, slik
at vi kunne nyte oppholdet når vi først var her.
Selvfølgelig måtte vi også se denne øya, og bestilte taxi.
Drosjesjåføren fortalte oss om hvordan øya var delt mellom en italiener i nord,
en ire i sør (han som eide marinaen) og lokalbefolkningen i midten. Han selv
hadde vært arrestert 60 ganger for å ha protestert mot disse imperialistene som
overtok øya deres. De har sperret av store områder som lokalbefolkningen ikke
lenger kan bruke. Denne mannen har imidlertid uredd gått i bresjen for
lokalbefolkningen, og er blitt saksøkt flere ganger og vunnet sakene. Som en del
av betalingen, fikk han gjennom at han kunne ta med turister inn i de avstengte
områdene.
Han kjørte oss til toppen av øya, hvor det var bygget et
svært kasino. Det lå nå brakk, og vi lirket opp et vindu og gikk inn. Dermed må
det ha gått en alarm, for plutselig var det en vakt der. Vi snakket litt med
ham, og han forstod at vi ikke hadde gjort noe «galt», og vi kunne fortsette
turen sammen med taxisjåføren. Han tok oss til den nordre enden, og viste oss
en fantastisk beliggende strandeiendom, med restaurant. Eieren av denne
(italieneren), stengte av hele eiendommen når han selv var tilstede, og jaget
bort alle seilbåtturister som ønsket å ankre opp utenfor. Han skulle ha alt
sammen for seg selv!
Kasinoet på toppen |
Det ser forlatt ut, men har nok vært flott engang. |
Utsikt fra kasinoets balkong |
Italienerens strand (den han stenger av når han er på øya). |
Til historien hører det med at taxisjåføren selv nok driver
sitt eget lille monopol på taxiturer for turister på øya. Turen var ikke
billig, og han forlangte betaling i amerikanske dollar, akkurat som marinaen vi
lå i.
Middagen om kvelden var god, men den stod ikke i forhold til
prisen. Vi har spist flottere mat mange flere steder i verden, så denne var i
våre øyne overpriset. Vi valgte derfor å fortsette morgenen etter, og da ble
det Bequia.
Bequia
Ifølge Martin og Helen, var denne øya den som hadde endret
seg minst. Da vi gikk i land, lå restaurantene på rekke og rad, og det som
kunne kalles strandpromenade ganske turistifisert. I havna lå gamle, norske
ferjer på rekke og rad. De hadde fått rød og hvit farge, og lå så tett at det
ikke var plass til fendere mellom dem.
En av de mange, flotte modellbåtene |
Kapteinen og Sheryl |
Bildegalleriet forteller en voldsom historie |
Badet for de lepra-smittede menneskene på St. Vincent |
Botanisk hage |
Vannliljer |
..også fra botanisk hage. |
St.Vincent
Vi var der som avtalt. Klokka ble både seks og halv sju, og
vi var om bord, og Sheryl glimret med sitt fravær. Vi kom fram til at hun nok
var opptatt med en hendelse vi hadde vært vitne til kvelden før på restauranten
hennes, og at det kanskje var grunnen til at hun ikke kom.
Overfarten til St. Vincent var en ren fornøyelse, og tok
omtrent en time. Vi satt oppe på dekket. Det hadde blitt endret til litt
sydligere utseende, med noe mer solskjerming og flere sitteplasser. Ellers var
det fortsatt informasjon på norsk. Ferja hadde tidligere traffikert Narvik, og
hadde båret samme navn.
På kaien I St. Vincent, stod taxisjåføren, en 40 år gammel
mann og tok imot oss. Hans yrke var skredder og sjåfør. Han meddelte at Sheryl
hadde ringt, og at hun var på vei med hurtigbåt. Da hun ankom, fikk vi vite at
hun hadde forsovet seg, og at hun hadde betalt i størrelsesorden 800-1000 kr
for å være med oss til St. Vincent.
Hun gav seg straks i gang med å organisere. Først skulle det
handles inn litt vann og frukt, og dernest skulle vi til botanisk hage.
Østkysten av St. Vincent var ruten vi kjørte. Det var
utrolig grønt, frodig og vakkert der. Vi kjørte nesten så langt det går an å
kjøre, før vi snudde tilbake igjen. Da hadde vi fått se «boulders» fra vulkanen
i nord. Det er elveleier som plutselig kan fylles med vann, helt uten
forvarsel, og vannet drar ofte med seg det meste, og ødelegger deler av eller
hele veien, slik at de må til med reparasjoner.
Lunsjen inntok vi på en lokal restaurant, og kaptein og
kaptinne hadde geitekjøtt i saus. Der var mye bein i den geita, men det smakte
ganske godt!
Lunsjrestauranten |
Dernest tok hun oss til en tunnel ved havet, bygd av slaver
for å frakte sukker til båter som har lagt til der. Hvordan de har fått til å
gå inn der med skip, er en gåte for alle. Havet bruser, og der er så mange
brenninger der, at ingen moderne kaptein ville gått inntil om byttet var aldri
så gjevt! Sheryl plukket mandler til oss fra noen svære trær, og knuste dem med
steiner. De så ut som mandler, bare litt smalere, og smakte som mandler.
Bebyggelsen på øya var som ellers i Karibien, fargerik og
brokete, fine hus, fattige hus, mest små, men også noen store. Det ble dyrket
peanøtter, arrowroot, ananas, kokosnøtter, mango, marihuana, og sikkert mye mer
jeg ikke kan huske. Øya er preget av mindre turisme enn f.eks. Bequia. Sheryl
handlet litt inn til restauranten sin i Bequia, og vi avsluttet turen ved en
kilde der det kom «farrisvann» rett ut av fjellet. Vi satte vannflaskene våre
under røret, og det smakte boblevann! Dermed fylte vi alt vi hadde av flasker med
boblevann, før vi ble fraktet tilbake til ferja. Da hadde Sheryl sovet opp til
flere ganger under turen. Når hun var våken, sang hun dinge – dinge – ding (vi
hadde presentert Ylvis’ «What does the fox say» til henne) – og dermed satt den
som klistret på henne!
Her er Taylor, sjåføren vår |
Sheryl ombord på tidligere "Narvik" |
Bequia
Etter St.Vincent tok vi rundtur sammen med «Mad Monkey» i
åpen taxi på Bequia. Det var sønn av en modellbåtbygger som var taxisjåfør, og
han viste oss den fine øya de bor på. Den har et noe tørrere klima enn St
Vincent, og bærer preg av turisme. Vi avsluttet turen på hvalfangerstasjonen,
og fikk forklaring på hvordan fangstmetodene var, og sett båtene de brukte.
Veldig interressant! Kapteinen prøvde å få kjøpt hvalkjøtt, men det viste seg å
være nærmest umulig. Dersom de hadde noe, ville de ikke røpe det. Det var
nemlig fest hver eneste gang de klarte å fange en hval, og kjøttet og fettet
var svært ettertraktet.
En resort på Bequias sørside |
Hvalstasjonen |
De fargerike båtene |
St. Lucia, Souffriere
Nedenfor Pitons, klarte vi å få tak i den siste bøyen inne
ved stranda. Vi avtalte med han som viste oss bøyen, at han skulle hente oss og
ta oss inn til immigrasjon og toll, og deretter på en taxitur til de varme
kildene. Toll og immigrasjon gikk fort unna, og dernest bar det til gjørmebad
ved vulkanen. Helen fikk litt av en assistanse fra guiden vår, og til slutt
måtte hun be ham om å slutte å smøre gjørme på henne. Det ble litt for mye av
det gode (he, he). Vi andre tok det vel heller som en bonus å få litt
oppmerksomhet!
Pitons, St. Lucia |
Gjørmebad |
Gjørmeparty |
Kaptein og kaptinne i botanisk hage |
Mye fint å se |
Sid i den varme dusjen |
Avslapning i varmt vann fra Pitons |
Neste bad var de varme kildene! Det var å stå under en varm
foss for å spyle resten av gjørma av oss, for så å gå oppi et termisk
badebasseng og bare nyte det deilige vannet.
Avslutningsvis gikk vi til botanisk hage, hvor de også hadde
termisk bad og ditto fossefall, men da var vi så gjennombadet at vi hoppet over
den behandlingen. Det ble heller noen bilder av de mange, fine blomstene og
buskene der.
St. Lucia, Marigot Bay
Fin bukt med restauranter og hoteller rundt. Vi lå rett
utenfor hotellet, og hadde tilgang til badebassengene, solsenger, håndklær
wi-fi og bar. Rett og slett noen dager med litt luksus!
St. Lucia, Rodney Bay
13. April 2019, og prosesjon mot Rodney Bay! Alle båtene
kledt i signalflagg og nye ARC-flagg dro på rekke mot havna der jordomseilingen
begynte. Idet vi kom inn til «finishing line», så vi en seilbåt med norsk flagg
rett imot oss. Da det gikk opp for oss hvem det var, måtte vi vinke og tute med
hornet! Det var nemlig svigerforeldrene til vår datter, Lillian, som nettopp
hadde kommet til Rodney Bay fra Martinique. De hadde seilt i 7 timer, og kom
fram samtidig som vi krysset linja. De tok dette bildet av oss.
Kvelden var festbuffet på et fint hotell ved stranda. Vi var
tilstede til middag og taler og utdeling av priser var unnagjort.
Neste dag traff vi Eli og Øystein Nordheim på Kafe Ole, og
tilbragte i alle fall en halv dag sammen med dem.
Eli og Øystein |
Martinique
Etter avskjed med Mischief og Blue Pearl – og noen andre vi
traff senere, dro vi av gårde mot Martinique. Overfarten var ikke så verst, og
vi fikk plass i Marine marina helt sør på øya. Har ikke så mye å fortelle om
denne, for tida der ble bare brukt til forberedelse til Atlanterhavsseilas. I
løpet av en planleggingsmiddag, ble det nemlig klart for tre av oss at vi nå
var kommet til slutten av vår seilas. At vi skulle ha noen flere stopp på turen
vår mot Antigua, ble til slutt en umulighet. Vi måtte fram og være der helst
den 19.april. Det innebar at vi måtte seile om nettene. Stemningen var noe
trykket da det gikk opp for oss!
Vi hadde tilbrakt to netter på Martinique, og tok avskjed
med Mad Monkey og Influencer. Mot kvelden 17. april, avtalte vi med Smoke and
Roses å legge til i nord, under vulkanen på Martiniqe for å ta en middag på
land sammen med Cayuse og Smoke and Roses før vi seilte videre om natta. Vi
benyttet også anledningen til å ta oss en svømmetur før middagen.
Ihle des Saintes
Neste dag la vi til på Ihle des Saintes. Dette er også ei
lita øy, med mange turister. Vi fikk oss en fottur opp til fortet, lunsj på en
liten, fin restaurant, og Helen og Martin fikk hvilt seg og svømt litt og tok
seg en liten tur på land før vi dro videre.
En liten vegetarianer på Les Saintes |
19.april
tok vi en bøye i Antigua, rett ved siden av Skyelark. De var
grunnen til at vi måtte skynde oss, for de skulle dra over Atlanteren den
21.april, men så helst at det ble allerede dagen før. Kaptein og kaptinne dro
til land og sjekket inn og ut samme dag. Det var litt av en «treat»! Vi måtte
gå fra luke til luke flere ganger etter først å ha registrert oss online. Vi
var såpass trøtte og sultne, at vi måtte ta lunsj umiddelbart etterpå. Proviantering
ble neste post på programmet, og vi gikk ut fra matbutikken med fem-seks fulle
bæreposer med mat. Kaptinnen ble hengende så langt etter kapteinen med lasten
sin, at en av de lokale rastamennene forbarmet seg over henne, og bar et par av
de tyngste posene for henne helt bort til brygga. Det fikk han naturligvis litt
for, og så ble alle «happy»!
Siste post før avreise, var internett. Etter frokost dro vi
på kafe for å gjøre de siste viktige oppdragene, og klokka 11 løste vi
fortøyningen og dro ut med regattabåtene.
«Ferien» var over!
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar